Adaptive Cruise Control
Ik was het gewend van in mijn personenwagens en omdat ik nu eenmaal van aanpassen hou heb ik dit projectje ook maar bij de Ford toegepast.
De onderdelen:

1. Kabelboom
2. Montagebeugel
3. Bediening knop voor het stuur
4. De CCM (radar)
5. Boutjes en clips voor de CCM
Dit zijn allemaal OEM Ford onderdelen.
Stap 1:
Het vervangen van de stuurbediening knoppen.

Om de stuurknoppen te vervangen dien je de airbag te verwijderen, dit is bij een Ford zeer eenvoudig te doen in vergelijk met mijn BMW en Mercedes.
Achteraan in het stuur zijn 2 openingen voorzien, hier kan je een platte schroevendraaier insteken en zodoende de veer links en rechts naar het center van het stuur duwen zodat de airbag los komt. LET OP : koppel eerst de negative klem van de accu af voor alle zekerheid !
Om de veer te kunnen induwen dien je het stuur eerst kwartslag te draaien zodat de opening voor de schroevendraaier aan de bovenzijde van de stuurkolom zit. Dan klik je de veer naar de binnenzijde en vervolgens draai je het stuur een halve toer terug zodat de andere opening aan de bovenzijde van de stuurkolom zit. Om te voorkomen dat de airbag terug vastklikt steek je er iets tussen als de eerst kant is losgemaakt.
Als de airbag los is kan je deze eruit nemen en dan zijn er 2 draden met een klemmetje van de claxon die je dient los te maken en vervolgens een geel/rode klem in het midden van de airbag zelf. Bij opnieuw monteren kan je ook geen vergissing maken aangezien iedere klem een andere afmeting heeft.
Op de foto zie je de veer die je moet induwen en de volgende foto de gaten waardoor je de schroeven draaier kan steken.


Eens dat de airbag los is kan je de bedieningsknoppen, het is te zeggen het afwerkstuk waar de knoppen inzitten er in zijn geheel uittrekken, deze zit met 4 pinnen gewoon in het stuur geduwd en kan je zonder al te veel kracht er gewoon uittrekken.
Dan de knop zelf, eerst de connector losklikken en vervolgen 2 torx schroefjes losmaken, de nieuwe knop nemen en in omgekeerde volgorde alles terug monteren.
*Dit alles is een werkje van minder dan 15 minuten.
Stap 2.
Het verwijderen van de fenderstrips en de volledige bumper.
De strips zitten vast met 2 plastik pennetjes die je eerst moet verwijderen


De plastik pennetjes kan je verwijderen door middel van een kleine platte schroeven draaier of een 'speciale' tool hiervoor.

De strips zelf zitten vast met 6 clips-sen, die kan je gewoon zonder al teveel kracht lostrekken.


Dan is de bumper aan de beurt, dit is het grootste werk van deze modificatie, eerst links en rechts de 2 torx schroeven verwijderen.


Vervolgens heb je aan de onderzijde een 4 tal M6 boutjes, dus sleutel 10 nodig om deze te verwijderen.

Dan aan de bovenzijde zijn er opnieuw 5 van die plastic pennetjes en 4x M6 bouten te verwijderen.

Nu moeten de 2 koplampen eruit omdat daaronder nog 2x een T25 torx schroef verborgen zit. De koplampen zelf zitten vast door middel van 2 torx schroeven, eens deze verwijderd zijn kan je de koplamp naar de voorzijde eruit trekken, onderaan de koplamp zit een clip, die kan een beetje wringen maar los zonder enige tool te gebruiken. Op ieder koplamp zit uiteraard een connector die je dient te verwijderen.
Hier helemaal onderaan bevinden zich de verborgen torx schroeven, 1 langs iedere zijde.

Nu is de volledige bumper los en blijft die enkel nog op zijn plaats door een clips-sen. 2 aan de bovenzijde, 1 aan iedere zijde ter hoogte van de koplamp uitsparing en vervolgens nog 3 links en rechts tussen de fender en bumper en een lange clips in lengte richting van de bumper. Allen zijn gemarkeerd op de foto's


En zo ziet het er dan uit als alles eraf is.

* Voor dit gedeelte reken je ongeveer 1uur werk en bij voorkeur iemand die je helpt om de bumper van de wagen te nemen.
Stap 3.
Het monteren van de CCM
Als eerste monteer je de CCM op de montage beugel, deze klikt op de 2 bolkop studs en de 3de (die helaas bij mij ontbrak en zelf heb gemaakt ) is een stelbout met bolkop.



Vervolgens monteer je het geel op de daarvoor voorziene plek door middel van de 2 metalen clipsen en M5 boutjes.

Als alles op zijn plaats zit, ziet het er dan zo uit.

Nu even de OEM kabelboom die ik had gekocht aangepast omdat die voorzien was om tot onder het dashboard te brengen was die uiteraard veel te lang. De Ford was namelijk al voorzien van bedrading en die lag dus al klaar zodat ik enkel een adapter kabel heb moeten maken.
Hieronder zie je de kabel die ik gemaakt heb, compleet met OEM connectoren zodat het net echt lijkt :) ... dus geen geklooi met afknippen van draden en solderen mar netjes zoals het hoort.


En aangesloten op de kabelboom die reeds voorzien was............

Alle hardware is nu geïnstalleerd en kunnen alle delen opnieuw worden opgebouwd in omgekeerde volgorde.
* Ook hier reken je op een klein uurtje om alles terug te monteren, de montage van de CCM zelf heeft niet langer geduurd dan een 10tal minuten. Het is dus ook weer makkelijk als je iemand hebt om de bumper even mee op zijn plek te houden en eens dat de clips-sen vast zitten kan je alleen verder.
Stap 4.
Het coderen en afstellen.
Ik heb zelf met behulp van iemand via Forscan de codering gedaan, het gebeurd in de Asbuild sectie van Forscan, voor je hier aan begint moet je weten wat je doet want hier kan het serieus fout lopen en heb je nog een ornament in plaats van een wagen :)
Na het coderen moet je een testrit maken om alles te af te stellen, dit gaat praktisch automatisch en duurt ongeveer 30 minuten. Enkel de CCM zelf moet je mooi uitlijnen voor dat je aan de rit begint.

Stap 5.
Genieten van het resultaat :)
Het systeem leest nu ook meteen de snelheid borden.

De ACC ingeschakeld

Disclaimer:
Ik ben geen professional maar eerder een handige ervaringsdeskundige :) , dus alles wat je op deze pagina bevind is geen handleiding maar gewoon hoe ik het zelf heb aangepakt en uitgevoerd.
Wil je deze handelingen volgen is dat op volledig eigen risico !

My page ends here.
Maak jouw eigen website met JouwWeb